قتي به گذشته نگاه ميكنيم يا بگذاريد اينگونه بگويم؛ وقتي به بازيهاي ويديويي قديمي فكر ميكنيم، ناخودآگاه ذهنمان سمت بازيهاي زمان كودكي يا نوجواني ميرود. بازيهايي كه با كند و كاو كردن در خاطرههايمان، ميبينيم كه نيمي از خاطرات ما را تشكيل ميدهند. قطعا يكي از آن دسته بازيها، بازي Tekken است كه با عرضه شدناش روي اولين كنسول سوني، توانست هواداران زيادي را به خود جذب كند و به يكي از رقيبهاي جدي براي بازي Mortal Kombat تبديل شود. مخصوصا براي ما ايرانيها كه شب و روز وقت خود را يا پاي تكن يا پاي بازي مورتال كامبت صرف ميكرديم. سالها ميگذرد و اين دو رقيب كهنهكار پا به پاي يكديگر بالا آمدهاند. دو بازي مبارزهاي با شكل و شمايلي متفاوت براي هواداران كه يكي استايل شرقي و ديگري استايل غربي را هدف گرفته است. البته در اين ميان وجود بازيهاي مبارزهاي ديگري نظير مجموعه Injustice سبب شد تا تيم سازنده مورتال كمبت قشر وسيعتري از مخاطبان را هدف بگيرد. حال پس از عرضه شدن بازي Injustice 2 نوبت به بازي Tekken 7 رسيده است تا خودي نشان بدهد. سوال اصلي اينجا است كه آيا بازي Tekekn 7 به همان اندازه كه به نظر ميرسيد، خوب است؟
دانلود ويديو | تماشا در يوتيوب
فرزندان با عشق و محبت پدر و مادر كار خود را آغاز ميكنند، اندكي بعد آنها را قضاوت كرده و در نهايت به ندرت ميبخشند.
داستان بازي با توجه به همين نقل قول روايت ميشود. جايي كه به خوبي تنفر كازويا ميشيما از پدر خود به تصوير كشيده ميشود. از طرفي داستان بازي Tekken 7 به مخاطبان نشان خواهد داد كه دليل كشته شدن كازومي توسط هيهاچي چه بوده است و به چه دليل كازويا از پدر خود متنفر است. داستان بازي را نميتوان پاياني بر جنگ و جدال خاندان ميشيما دانست ولي به خوبي پرونده اتفاقات ميان پدر و پسر را ميبندد. داستان از زبان يك راوي روايت ميشود. خبرنگاري كه شروع به تحقيق در مورد ميشيما زايباتسو و شركت G كرده است و قصد دارد دليل نابودي زادگاهش را پيدا كند. بازي Tekken 7 شامل يك داستان اصلي و يك داستان فرعي است كه در داستان اصلي، اتفاقات در سه شاخه مختلف روايت ميشوند و در نهايت در يك راستا قرار گرفته و به خوبي جمعبندي ميشوند. از يك سو كازويا كه قصد دارد هيهاچي را نابود كرده و انتقام دوران كودكي و مادر خود را بگيرد. از طرف ديگر آكوما وارد ميدان ميشود. شخصي كه در گذشته به كازومي قول داده است تا هيهاچي را از بين ببرد. حال به هنگامي كه اين شخصيتها در حال انتقامگيري هستند، تيم تكن فورس قصد دارد جين كازاما را پيدا كرده و به ميشيما زايباتسو برگرداند.

با اينكه در بازيهاي مبارزهاي داستان بُعد اصلي نيست ولي بانداي نامكو، سازنده بازي، به خوبي از پس داستان اصلي برآمده است. در بخش فرعي داستان نيز ۲۲ مبارزه با ۲۲ شخصيت بازي تعبيه شده است كه گوشهاي از داستان هركدام را روايت ميكند. اي كاش مبارزات در اين بخش كمي بيشتر بودند و شخصيتهاي جديد را بيشتر ميشناختيم. تنها راه آشنايي با شخصيتها در بازي Tekken 7 اين است كه در ابتداي مبارزهي بخش فرعي داستان، به صورت نوشته بخشي از اهداف و دلايل حضورشان در دنياي بازي را مشاهده ميكنيم. در كل بخش داستاني بازي Tekken 7 ميتواند شما را پنج الي شش ساعت سرگرم كند و جداي از فهميدن اتفاقات بازي، با شخصيتهاي دنياي Tekken 7 نيز تا حدي آشنا خواهيد شد.

اما در يك بازي مبارزهاي، گيمپلي مهمترين نقش را ايفا ميكند. اينكه بازي بتواند به خوبي در سيستم مبارزات يا ساير بخشها مخاطب را راضي كند، مهمترين فاكتوري است كه هر بازي مبارزهاي بايد آن را در نظر بگيرد. از اينرو بازي Tekken 7 به خوبي در اين بخش خودي نشان داده است. اكثر بازيهاي مبارزهاي سعي بر مدرن شدن دارند و با اين حال، بازي Tekken 7 به خوبي تعادل بين يك بازي مبارزهاي مدرن و يك بازي مبارزهاي كلاسيك را برقرار كرده است. وجود كمبوهاي قديمي، سبك انيميشن ضربهها و حركت بازيكنان همگي يادآور نسخههاي پيشين هستند كه در اينجا با المانهاي جديد در دسترس قرار گرفتهاند. مهمترين نكتهاي كه بايد آن را در نظر بگيريد، نحوه استفاده از Rage Art است. در واقع Rage Artها همان كمبوهاي ويژه بازيكنان هستند كه ميتوانيد از آنها استفاده كنيد. زماني كه نوار سلامت شما به شرايط بحراني نزديك ميشود، هالهاي قرمز رنگ دور شما نمايان شده كه خبر از فعال شدن Rage Art ميدهد. حال شما ميتوانيد با استفاده از دكمههاي مناسب آسيب جدي را به حريف خود وارد كنيد. از ديگر قابليتهاي گيمپلي كه رنگ و بويي تازه به بازي بخشيده است، Power Crushها هستند كه به شما اجازه ميدهند زماني كه در حال ضربه خوردن هستيد، به حريف مقابل خود نيز ضربه وارد كنيد (البته در اين ميان كمي از مقدار نوار سلامت شما نيز كم خواهد شد). ويژگي صحنه آهسته نيز از نسخه ششم به اين نسخه آمده است تا بار ديگر حساس بودن ضربات همزمان را به تصوير بكشد. حال فرض كنيد تمام اين قابليت و ويژگيهاي مبارزهاي زماني معناي واقعي خود را پيدا خواهند كرد كه از كمبوهاي تركيبي استفاده كرده و زماني كه حريف شما ميان آسمان و زمين است به ضربه زدن خود ادامه داده و نگذاريد حريفتان فرصت ضربه زدن پيدا كند. همچنين ميتوانيد از ديوارهاي محيط بازي براي تركيب ضربات خود و آسيب رساني بيشتر به حريف استفاده كنيد. وجود اين قابليتها نه تنها گيمپلي بازي را شلوغ نكرده است، بلكه نحوه مبارزات را بيش از پيش دقيقتر كرده است؛ دقيق از اين بابت كه بايد بدانيد چه موقع از Rage Art يا Rage Move خود استفاده كنيد، چه موقع ضربه وارد شده را به جان بخريد تا ضربه سنگينتري را به حريف وارد كنيد يا اينكه در چه بخشي از محيط كمبوهاي تركيبي استفاده كنيد.

مورد ديگري كه در گيمپلي بازي به خوبي شما را سرگرم ميكند، شخصيتهاي بازي هستند. در دنياي بازي ۳۶ شخصيت مختلف قرار دارند كه ميتوانيد با آنها در بخشهاي مختلف بازي تجربه كسب كنيد. همچنين قبل از هر مسابقه قادر خواهيد بود چپ يا راست تصوير بودن خود را انتخاب كنيد. براي مثال در شروع بازي دوست داريد در سمت چپ تصوير قرار داشته باشيد، حال با انتخاب اين گزينه تا زماني كه در طول مبارزات جاي شما عوض نشود، ميتوانيد در سمت چپ باقي بمانيد. شايد در نگاه اول اين امر بيمورد به نظر رسد؛ چرا اصلا بايد همچين گزينهاي وجود داشته باشد؟ اگر به كمبوهاي تركيبي و حركات ويژه نگاه كنيم، ميبينيم كه استفاده درست از جهتها ميتواند سرعت فرآيند يادگيري حركات مختلف بازي را براي مخاطبان تازه وارد افزايش دهد. حال در اين ميان موردي كه شايد كمي آزار دهنده باشد، اين است كه در بخش راهنماي حركات هيچ دسته بندي خاصي وجود ندارد. فقط در ابتدا Rage Artها و Rage Moveها دسته بندي شدهاند و در ادامه تمامي كمبوها يا پشت سر يكديگر نوشته شدهاند يا اينكه براي بعضي از شخصيتها دسته بنديها به صورت كلي است. قطعا اگر دسته بندي مناسب و سازمان دهي شده وجود داشت، بهتر ميتوانستيد حركتهاي مد نظر خود را بيابيد. بحث شخصيتهاي بازي شد، اين را بگويم كه وجود شخصيتهاي جديد از جمله آكوما شكل و شمايل تازهاي را به بازي بخشيده است. خيليها بر اين باور بودند كه آكوما شخصيت شناخته شده دنياي استريت فايتر است و وجودش در دنياي تكن تناقض ايجاد ميكند ولي، حركتهاي منحصربهفرد وي به خوبي با حال و هواي بازي Tekken 7 همخواني دارد. همچنين اگر يك استريت فايتر باز باشيد، انتخاب شخصيت آكوما و استفاده از كمبوهاي معروفش در اين بازي بهترين انتخاب براي شما خواهد بود.

جداي از مبارزات داستاني، بازي در دو بخش آفلاين و آنلاين شامل حالتهاي مختلف مبارزاتي است كه هركدام از آنها نقاط قوت و ضعف خود را دارا هستند. در بخش آفلاين حالت آركيد بازي شامل مبارزات شما با هوش مصنوعي ميشود. زماني كه وارد اين بخش شدم، انتظار داشتم مبارزات متعددي را براي هر شخصيت ببينم ولي براي هر شخصيت تنها پنج مبارزه تعبيه شده است كه در اين ميان هيهاچي و كازومي در تمامي مبارزات حضور دارند (بعضي وقتها هم آكوما را مشاهده خواهيد كرد). به عبارتي شما فقط سه مبارزه انجام ميدهيد كه شخصيتهاي هوش مصنوعي داخل آن جديد هستند. پس از گذشت يك مدت، حالت آركيد شديدا شما را خسته خواهد كرد و امكان دارد ديگر سراغ اين بخش نرويد. در صورتي كه حالت آركيد تعبيه شده است تا بازيكن بتواند كمبوهاي يادگرفته از شخصيت مورد نظر خود در حالت تمريني را در اينجا پيادهسازي كند. اما هرچقدر حالت آركيد ضعيف است، حالت Treasure Battle آن را جبران كرده است. در اين قسمت شما با مبارز مورد علاقه خود به مبارزه كردن با ساير شخصيتهاي بازي خواهيد پرداخت و در ادامه يك سري مسابقات ويژه با هيهاچي، جين، آكوما و كازويا خواهيد داشت (البته بعضي وقتها با كازومي نيز خواهيد جنگيد).
دو مورد باعث ميشود شما هيچوقت از اين بخش خسته نشويد. اولين مورد بيشتر بودن تعداد مبارزات نسبت به بخش آركيد و دومين و اصليترين مورد، وجود صندوقها و چالشهايي است كه در پايان و شروع هر مسابقه براي شما تعبيه شده است. حال مورد ديگري كه تفاوت بين حالت آركيد و Treasure Battle را نمايان ميسازد، هوش مصنوعي بازي است. در بخش داستاني ميتوانيد هوش مصنوعي و درجه سختي را خودتان تعيين كنيد ولي در بخش آفلاين همچين گزينهاي وجود ندارد. از اينرو انتظار ميرود شاهد يك ارتقا پلهاي در هوش مصنوعي براي CPU باشيم. ولي در بخش آركيد همچين موردي وجود ندارد. سه مبارزه اول شديدا آسان هستند و حتي اگر هيچ ايدهاي از بازياي مبارزهاي نداشته باشيد، ميتوانيد آنها را با كمي دقت پشت سر بگذاريد. اما دو مبارزه پاياني (مخصوصا مبارزه آخر) شديدا شما را به چالش خواهند كشيد و شاهد يك تقسيم نادرست بين درجه سختي هوش مصنوعي در حالت آركيد هستيم. در صورتي كه در Treasure Battle اين مشكل اصلا وجود ندارد.
از ديگر حالتهاي بخش آفلاين بازي نيز ميتوان به حالت تمريني و حالت دو نفره اشاره كرد. كل لذت اصلي بازي مبارزهاي به حالت دو نفره آن است. اينكه با برادر يا يكي از دوستان خود به بازي كردن پرداخته و لحظات خوبي را براي خود رقم بزنيد. بازي Tekken 7 به لطف مكانيزمهاي گيمپلي و پايبند بودن به اصول خود، توانسته است به خوبي در اين بخش موفق باشد. به مبارزه كردن بپردازيد، كل كل كنيد و از لحظه به لحظه مبارزه خود با شخصيتي كه انتخاب كردهايد لذت ببريد. زيرا قسمت دو نفره بازي شما را نااميد نخواهد كرد. حالت تمريني نيز يكي از مهمترين حالتهاي بازي است. اگر قصد حرفهاي شدن در بازي را داريد، حتما بايد به سراغ بخش تمريني برويد.
بخش آنلاين يكي ديگر از ستونهاي گيمپلي بازي Tekken 7 است؛ جايي كه بازيكنان سراسر دنيا دور يكديگر جمع شده تا مهارتهاي خود را محك بزنند. بخش آنلاين بازي از سه حالت مختلف تشكيل شده است. اولين حالت Player Match كه با ساير بازيكنان مسابقه خواهيد داد يا ميتوانيد خود يك لابي ساخته تا بازيكنان به شما متصل شوند و به بازي كردن بپردازيد. در دو حالت Ranked و Player Match به سختي ميتوانيد حريف پيدا كنيد و اگر پيدا شد يا آنقدر پينگ شما با حريف متفاوت است كه در طول بازي سراسر لگ هستيد يا اينكه اصلا نميتوانيد به سرور و بازيكن حريف متصل شويد. حال فقط بخش تورنومنت ميماند كه به راحتي ميتوانيد با سايرين به بازي كردن بپردازيد (البته اگر مشكلات پينگ را فاكتور بگيريم). البته بعضي وقتها هم در طول تورنومنت امكان دارد ميزبان ببازد و از بازي خارج شود. سپس شما هم از تورنومنت بيرون خواهيد رفت و همهي تلاش شما نقش بر آب خواهد شد و متاسفانه، مجازات خاصي براي متخلفان در نظر گرفته نشده است.
عكسي ازمن
معرفي تمامي بازي هايي كه در سال 2018 منتشر خواهند شد
بازي استان